Om te beginnen kun je op verschillende manieren in de slip raken.
- Onderstuur:
- Ook wel voorwielslip genoemd. De voorkant van de auto breekt uit omdat de voorwielen blokkeren tijdens het remmen. Of de auto glijdt rechtdoor omdat je te snel de bocht in stuurt. Wanneer je een bocht naar rechts maakt zal de auto een ruimere bocht maken dan jij wil. (zie afbeelding)
Wat moet je niet doen bij onderstuur?
- – Niet hard remmen! Wielen zullen blokkeren en je zult door glijden.
- – Niet blijven sturen naar de kant waar je heen zou willen. De wielen krijgen op een gegeven moment weer grip waardoor je ineens de andere kant op schiet.
Wat moet je wel doen bij onderstuur?
- – Laat je gas los. De druk komt weer op je voorwielen en die zullen dan ook weer grip krijgen. De auto zal weer sturen naar waar jij heen wilt.
- – Stuur mee in de richting waar de auto heen glijdt. De wielen zullen weer grip krijgen en je kunt daarna rustig de bocht weer insturen.
- – Kijk waar je heen wilt!! Niet naar het gevaar!
- Overstuur:
- Ook wel achterwielslip genoemd. De achterkant van de auto breekt uit. Zie het als de achterkant wil de voorkant inhalen. Hierdoor neem je de bocht korter dan je zou willen.(zie afbeelding)
Wat moet je niet doen bij overstuur?
- – Hard remmen
- – Gas bijgeven
Wat moet je wel doen bij overstuur?
- – Gas loslaten
- – Koppeling intrappen
- – Tegensturen
- – Kijken waar je heen wilt!
- Aquaplaning:
- Het glijden met de auto over water. De auto is onbestuurbaar omdat de banden geen contact meer hebben met de weg. Je hebt geen controle meer over de auto en hij is niet meer bestuurbaar.
Hoe kan aquaplaning ontstaan?
- – Te weinig profieldiepte: het profiel zorgt voor de afvoer van water tussen de band en de weg.
- – Te smal profiel: breed profiel kan meer water afvoeren dan smal profiel.
- – Snelheid: Hoe hoger je snelheid hoe moeilijker het is voor de band om het water tussen de band en de weg af te voeren.
- – Hoe breder je band hoe meer water er onder kan komen.
- – Aquaplaning heeft altijd met te hoge snelheid te maken! Dus het zal het meest voorkomen op rechte wegen.
Wat moet je niet doen wanneer je in aquaplaning terecht komt:
- – Niet remmen! Je zult plotseling grip krijgen en de auto raakt mogelijk in de slip.
- – Niet tegensturen! De auto gaat toch rechtdoor. Zodra hij grip krijgt en je bent ingestuurd schiet je de kant op waar je wielen heen staan.
Wat moet je wel doen bij aquaplaning:
- – Gas los en koppeling in! De auto gaat geleidelijk langzamer rijden en je zult hem onder controle hebben als hij grip krijgt.
- Wat moet je doen wanneer je per ongeluk in de berm rijdt?
- – Gas los laten.
- – Rustig afremmen.
- – Blijf in de berm rijden en stuur de weg weer op zodra je rustig rijdt.
- – Komt er een paal of boom aan? Stuur de berm uit! Koppeling intrappen en zodra de auto grip krijgt zal hij waarschijnlijk in de slip raken. Stuur tegen en kijk waar je heen wilt.