Volg mijn youtube kanaal “Voorbereid rijles” voor instructie video`s.
Bij het schakelen is het belangrijk dat je de schakelpook rustig begeleid naar de juiste versnelling. Wanneer je de koppeling goed ingetrapt hebt zal de schakelpook makkelijk te bewegen zijn.
– De versnelling staat normaal gesproken in neutraalstand ook wel de “vrij” genoemd.
Neutraal:

Volgorde van handelen bij het schakelen:
- Trap de koppeling hard in en laat tegelijk je gaspedaal los.
- Schakel naar de juiste versnelling.
- Laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt en geef rustig gas bij.
- Laat de koppeling helemaal opkomen en zet je voet links naast de koppeling.
- – Om naar de 1e versnelling te schakelen druk je zo ver mogelijk naar links en daarna naar boven.
- – Schakel naar de 2e versnelling: druk naar links en trek de hendel naar beneden.
- – Schakel naar de 3e versnelling: houd de hendel zo los mogelijk vast en druk naar voren. De hendel zal eerst in de “vrij”gaan en daarna recht naar boven naar de 3e versnelling.
- – Schakel naar de 4e versnelling: trek de hendel recht naar beneden.
- – Schakel naar de 5e versnelling: druk de hendel naar rechts en duw rustig naar boven. De hendel zal vanzelf in de 5e versnelling gaan.
- – Schakel naar de 6e versnelling: druk zacht naar rechts en trek de versnelling naar beneden.
De achteruit versnelling is in veel auto`s verschillend. Bij sommige auto`s moet je de versnellingshendel omhoog trekken bij andere indrukken. Vraag je instructeur hoe het moet in de lesauto waar jij in rijdt.
Meest gemaakte fouten:
- – Koppeling niet ver genoeg ingetrapt tijdens het schakelen.
- – Gas niet volledig los terwijl je de koppeling in trapt.
- – Te veel kracht bij het schakelen: je schakelt naar de verkeerde versnelling.
- – Het stuur te stevig vast houden tijdens het schakelen: Je gaat slingeren wanneer je schakelt.
- – Kijken naar de versnelling tijdens het schakelen.