Naderen en berijden van rotondes

Wat zijn de verkeersregels op een rotonde??

  • – Een rotonde rijden we altijd rechtsom.
  • – Verkeer op de rotonde heeft altijd voorrang.

Hoe nader ik een rotonde:

  1. Scan de omgeving: waar is de rotonde en wat voor verkeer komt er aan.
  2. Kijk links , voor en rechts om te zien wat voor verkeer er op, voor en na de rotonde rijdt, fietst of loopt.
  3. Pas je snelheid aan! De meeste rotondes nemen we in de 2e versnelling.
  4. Zorg dat je voor de rotonde je snelheid aangepast hebt.
  5. Maak een plan. (ik wil voor of achter die auto, fiets, scooter langs)
  • Wanneer het verkeer op de rotonde meer dan een kwart van je af rijdt kun je er rustig voor gaan.
  1. Kijk naar richtingaanwijzers van het naderende verkeer.
  2. Kijk naar de stand van de banden van het verkeer. Hieraan kun je zien of iemand van de rotonde af stuurt of er op blijft.
  3. Laat je koppeling omhoog komen zodra je weet dat je de rotonde op kunt gaan.
  4. Stuur de rotonde vloeiend op.

Afslaan van de rotonde:

  1. Kijk iedere afslag op de rotonde ruim van te voren in.
  2. Voordat je afslaat moet je ook weten of er voetgangers oversteken. Dus zorg er voor dat je op de rotonde zelf al kijkt naar waar je er af wilt.
  3. Zodra je de rotonde wil gaan verlaten geef je richting aan. En kijk je in je dode hoek of daar ook fietsers rijden die je over het hoofd gezien hebt. Dit is een controle want als het goed is heb je het van te voren al bekeken.
  4. Na de rotonde snelheid aanpassen aan het verkeer en kijk in je binnen en linker buitenspiegel.

Gebruik van richtingaanwijzers.

  1. Ga je de rotonde ¾ of helemaal rond geef dan richting aan naar links voordat je de rotonde op rijdt.
  2. Ga je de rotonde ¼ dus de eerste afslag, geef dan richting aan naar rechts voordat je de rotonde op rijdt.
  3. Bij het nemen van de tweede afslag geven we bij het oprijden van de rotonde geen richting aan.
  4. Zodra je langs de op een na laatste afslag, voor je er af wil, rijdt geef je richting aan naar rechts.

 

Meest gemaakte fouten:

  • – Te hard aan komen rijden.
  • – Te laat beginnen met kijken.
  • – Niet ver genoeg naar links kijken.
  • – Geen richting aangeven naar links voordat je de rotonde oprijdt.
  • – Te laat richting aangeven bij het afslaan.
  • – Te laat kijken naar eventuele fietsers in je dode hoek.